ZELENÁ VÝSTAVA

Vzdělávací výstavy pro žáky základních a středních škol graficky uzpůsobené i pro robotické čtení pro nevidomé a doplněné o multimediální doprovodné prvky.

Ondřej Lážnovský je loutkoherec, režisér, autor a dramaturg a nyní i alternuje s Martinem Klaskem v mluvení Spejbla a Hurvínka.
Vystudoval DAMU - režie-dramaturgie KALD. Od roku 1993 do 2004 byl v angažmá v  divadle Lampion, následoval jako  umělecký šéf divadla Lampion a poté jako umělecký šéf činohry MD Kladno, od roku 2009 působí v Divadle Spejbla a Hurvínka. Zároveň působí jako externí člen loutkové skupiny České televize (Kouzelná školka, Jů+Hele…atd).
Od října 2017 alternuje s Martinem Kláskem role Spejbla a Hurvínka, v současnosti účinkuje jako S+H v představení Hurvínek v Hajanech a Pohádky pro Hurvínka, příležitostně štěká pejska Žeryka a  vodí v alternaci Hurvínka a ztvárňuje řadu dalších postav.
Ondřej má za sebou poměrně bohatou minulost jako režisér. V divadle S+H jsou to hry Hurvínkova nebesíčka, Past na Hurvínka, spolurežíroval představení Dějiny kontra Spejbl a Hurvínkovo přání, kde je navíc spoluautorem.
Mimo D S+H: (dětská představení) - Princezna s ozvěnou, Branka zavřená na knoflík, Tři mušketýři, O kouzelném jablíčku Nesmírná dobrodružství aneb Václav, to byl ale svatoušek (scénář+režie) Kouzelný dárek (scénář+režie), Červená Karkulka (scénář+režie), Kocour Mikeš (scénář+režie), Mach a Šebestová (scénář+režie), Opice Žofka (scénář+režie) Bastafidli (scénář+režie), Tajemný hrad v Karpatech (scénář+režie) Lakomá Barka (scénář+režie) (činoherní představení), Kabaret na vlastní nebezpečí (scénář+režie) Misery, Deset malých černoušků, Kytice, Bylo nás pět (scénář+režie) Tři veteráni (scénář+režie),Hra (scénář+režie),Ženitba Ruské loto, Čtyři vraždy stačí drahoušku Příliš skromný Nick Carter (scénář+režie) Pytlákova schovanka 2010 (scénář+režie).
Ondřej jako režisér působí i ve Studiu Damúza, divadle Aha, Lampion, divadle Příbram, divadle Kladno, divadle Aqualung, divadle z Praku, divadle Disk, Novém divadle Plzeň, atd....

 

 

Jste již čtvrtým pokračovatelem rodiny SaH. Jaké to je?

Zatím velice opatrné. Představitelka Máničky a Bábinky je na mateřské dovolené. Takže jsem moc představení neodehrál.

Jak se to vůbec stalo, že jste začal namlouvat Spejbla a Hurvínka?

Shodou mnoha okolností....
Nejvíce vše odstartoval předčasný a smutný odchod Helenky Štáchové. Plánovaná výměna generací se touto smutnou událostí uspíšila.

Kdy jste si řekl, že byste chtěl namlouvat Spejbla a Hurvínka?

Nikdy jsem si to neřekl. Ani mě to nikdy nenapadlo. Spejbl s Hurvínkem pro mě byli stejně daleko jako Měsíc na orbitu. Velice vzdálená, tudíž nepředstavitelná (ne)možnost. Proto se mé sny nebo myšlenky tímhle směrem nikdy neubíraly. Moje alternování v rolích S+H je souhra náhod a okolností.

Když se podíváme na Vaše aktivity, jak to vše zvládáte?

Za ty léta co jsem u divadla, jsem si dokázal obstarat autopilota:-). Některé práce jako psaní scénářů nebo režie vyžadují více soustředění v delším čase, je to maraton. A v maratonu je fuk, jak vypadáte na 15kilometru. Důležité je to doběhnout. A když se člověk naučí rozložit si síly, většinou do cíle doběhne. V dabingu, nebo v televizi jen recykluji, co jsem se za svou praxi naučil. Tam je to zase sprint. A pokud zůstanu ve sportovní terminologii - asi jsem bytostně desetibojař, univerzál.

Když jste doma řekl, budu alternovat Martina Kláska v mluvení Spejbla a Hurvínka, co vám na to řekli?

Děti dostaly záchvat smíchu. Když se dosmály, lakonicky dodaly: "Dyt´ to neumíš."

Je něco na čem musíte ještě u mluvení Spejbla a Hurvínka zapracovat?

Po herecké stránce se potřebuji naučit: "myslet jima". Po technické stránce potřebuji získat jistotu v nasazení správného tónu a opření hlasu nad patro pod nos. Aby barva obou "myšek" byla taková, jak jí divák zná a má jí rád. Pak si přestanu pomáhat protahováním koncovek a opakováním intonací. Asi teď´ mluvím rajským jazykem, ale je to tak.

Letos slavíme 100 let Spejbla, co byste panu Spejblovi a divadlu popřál do budoucích let?

Divadlo S+H má dlouho tradici. Slovo tradice myslím pochází z latinského trado/tradere. Což znamená přijmout, držet nebo starat se a předat dál. S+H+Ž a M+K přeji další nástupce...at´ tradice dochází svého významu další léta. A at´se nedožiji jejího konce.

 

 

Veškeré foto, audio, video a knižní materiály umístěné na tomto vzdělávacím portále jsou výhradně pro účely doplnění konkrétní výstavy
a je zakázáno jakékoliv kopírování, šíření obsahu třetím stranám.  Další distribucí se uživatel vystavuje postihu porušení autorského zákona.