ZELENÁ VÝSTAVA

Vzdělávací výstavy pro žáky základních a středních škol graficky uzpůsobené i pro robotické čtení pro nevidomé a doplněné o multimediální doprovodné prvky.

T97
Tatra 97 nebo Tatra T97 byla československá limuzína vyráběná automobilkou Tatra. Vznikla roku 1937 jako slabší alternativa k Tatře 87. S tou sdílela většinu součástek, byla však menší a méně vybavená (až na výjimky měla jen dva světlomety, základní verze neměla topení, chybělo zde třetí boční okénko a přední okno bylo jednodílné). Rovněž měla slabší motor.

Tatra 97 byla velice podobná Volkswagenu Brouk. Brouk měl nápadně podobnou aerodynamickou karoserii a vzadu uložený čtyřválcový vzduchem chlazený motor stejně jako Tatra 97. Konstruktér Brouka Ferdinand Porsche přiznal, že Brouk byl kvůli urychlení a zlevnění vývoje inspirován vozy Tatra, hlavně typem 97. Tatra zahájila soudní proces, který byl roku 1939 kvůli invazi německých vojsk do Československa ukončen. Po válce se případ znovu otevřel a roku 1961 Volkswagen Tatře zaplatil 1 000 000 německých marek.

Roku 1939 se Tatra 97 ukázala na mezinárodním autosalonu v Berlíně. Vyšší němečtí představitelé
v něm uviděli hrozbu pro podobný a v některých směrech i horší Volkswagen Brouk. Proto byla výroba Tatry 97 zastavena. Po válce v roce 1946 se nakrátko znovu rozběhla, zanedlouho však byla definitivně zastavena a začala se vyrábět Tatra 600 – Tatraplan.

 

 

 

 


 

 

Tatra 57
Tatra 57 s přezdívkou Hadimrška byl malý automobil kopřivnické firmy Tatra, vyráběný v letech 1931–1948. Celkem vzniklo téměř 27 000 vozů všech verzí a Tatra 57 se stala jedním z nejrozšířenějších automobilů v předválečném Československu. Vůz byl oblíbený pro svoji spolehlivost a jednoduchou údržbu. Typ Tatra 57 A byl licenčně vyráběn v Rakousku firmou Austro-Tatra.

Dosud utajovaná Tatra 57 byla poprvé představena na pražském autosalonu v říjnu 1931, v období těžké hospodářské krize. Její cena 25 000 Kč byla nižší než u srovnatelných vozů konkurenčních českých značek. Sériová výroba byla zahájena 22. března 1932, prvních tisíc vozů bylo vyrobeno již během dvou a půl měsíce, k 13. červnu stejného roku. Tatra 57 se stala zdaleka nejprodávanějším typem automobilky, které pomohla překonat nejtěžší období krize. V roce 1933 tvořila 90 % všech vyrobených vozů firmy Tatra. Nejčastějším provedením byl dvoudveřový sedan, dalšími variantami byl polokabriolet, kabriolet, dodávka a kombi. Byla dodávána i samostatná šasi. Do konce výroby roku 1935 vzniklo 5997 vozů. Tatra 57 nesla ze začátku přezdívku malá tatra, později získala mnohem známější přízvisko Hadimrška, podle filmu To neznáte Hadimršku z roku 1931. Toto neoficiální jméno dokonce automobilka používala v propagačních materiálech.

 

 

 


 

DOPROVODNÝ PROGRAM

Veškeré foto, audio, video a knižní materiály umístěné na tomto vzdělávacím portále jsou výhradně pro účely doplnění konkrétní výstavy
a je zakázáno jakékoliv kopírování, šíření obsahu třetím stranám.  Další distribucí se uživatel vystavuje postihu porušení autorského zákona.