Laurin & Klement - 01 - úvod
Počátkem prosince roku 1895 začali mechanik Václav Laurin a knihkupec Václav Klement, oba dva nadšení cyklisté, vyrábět vlastní jízdní kola. V nacionálně vypjaté době konce 19. století byla vlastenecky pojmenována Slavia.
Za několik let (roku 1899) mohl podnik Laurin & Klement zahájit výrobu motocyklů, doprovázenou úspěchy v mezinárodních soutěžích. Po prvních pokusech na přelomu století přešli Laurin a Klement v roce 1905 postupně na výrobu automobilů.
První automobil Voiturette A byl stejně jako motocykly prodejním úspěchem a později se stal symbolem českého veteránu. Firmě zajistil již brzy stabilní postavení na postupně se rozvíjejícím mezinárodním trhu vozidel. Vedle ostatních podniků přispěl Laurin & Klement rozhodnou měrou k tomu, že se Království české stalo nejsilnější hospodářskou a průmyslovou částí dunajské monarchie. Produkce se podstatně rozšířila a záhy překročila rámec rodinného podniku, a tak v roce 1907 uskutečnili jeho zakladatelé přeměnu na akciovou společnost, která přinesla první internacionalizaci. Závod se dále rozrůstal a po roce 1914 se musel také účastnit válečné výroby.
Ve dvacátých letech se projevila potřeba sloučení podniku se silným průmyslovým partnerem, aby se firma mohla udržet na trhu a modernizovat výrobu, jež tehdy zahrnovala vedle osobních vozidel rovněž různé typy nákladních vozidel, autobusy, letecké motory a zemědělské stroje. V roce 1925 nakonec došlo ke sloučení s podnikem Škoda Plzeň, což zároveň znamenalo konec značky Laurin & Klement. Již v roce 1930 se produkce automobilů v rámci koncernu Škoda opět vydělila jako samostatná Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP), které se po odeznění světové hospodářské krize posléze podařilo uspět na mezinárodním automobilovém trhu modelem Škoda Popular.
Období německé okupace představuje podstatný mezník v historii podniku, který se stal součástí hospodářského systému německé Říše. V této souvislosti byl výrobní program okamžitě omezen a výroba se orientovala především pro potřeby Německa. Po 2. světové válce byla společnost v rámci socializace přeměněna na národní podnik
s označením AZNP Škoda, jemuž náleželo v souvislosti s politickým vývojem země monopolní postavení ve výrobě vozidel.
DOPROVODNÝ PROGRAM
Škoda Auto 00 - zakladatele Škoda Auto - Laurin a Klement
Škoda Auto 01 - Highlights: ŠKODA KODIAQ – Světová premiéra v Berlíně
Škoda Auto 02 - Highlights: ŠKODA KODIAQ – Záznam světové premiéry v Berlíně, 1.září 2016.
Škoda Auto 03 - ŠKODA KODIAQ Jízdní a statické záběry
Škoda Auto 04 - ŠKODA KODIAQ Studiové záběry
Škoda Auto 05 - ŠKODA KODIAQ Jízdní a statické záběry
Škoda Auto 06 - ŠKODA KODIAQ - Tak vypadá uvnitř
Škoda Auto 07 - Vylepšení aerodynamiky: ŠKODA podporuje olympijského dráhového cyklistu
Škoda Auto 08 - První detailní záběry nového modelu ŠKODA KODIAQ: Výrazný design pro nové velké SUV
Škoda Auto 09 - ŠKODA RAPID SPACEBACK MONTE CARLO
Škoda Auto 10 - ŠKODA RAPID SPACEBACK SCOUTLINE
Škoda Auto 11 - ŠKODA FABIA COMBI MONTE CARLO
Škoda Auto 12 - ŠKODA FABIA COMBI SCOUTLINE
Škoda Auto 14 - ŠKODA FABIA MONTE CARLO
Škoda Auto 15 - ŠKODA Design vytvořil trofeje pro vítěze Tour de France
Škoda Auto 16 - Kampaň značky ŠKODA „Jedeme v tom spolu“
Škoda Auto 17 - ŠKODA radí, jak bezpečně cestovat na dovolenou
Škoda Auto 18 - Video Making-Of: ŠKODA ATERO Práce na voze ŠKODA ATERO zabrala zhruba půl roku.
Škoda Auto 19 - ŠKODA SUPERB SportLine
Škoda Auto 20 - ŠKODA SUPERB Combi SportLine
Škoda Auto 22 - ŠKODA OCTAVIA Combi
Škoda Auto 23 - ŠKODA na autosalonu v Ženevě 2016 – Shrnutí
Škoda Auto 25 - ŠKODA Octavia Combi RS 4×4
Škoda Auto 26 - 4x4 Winter Discovery clip
Škoda Auto 27 - Česká prodejní síť ŠKODA v novém designu
Škoda Auto 28 - Vozy ŠKODA s inovativní měřicí technikou pro Policii České republiky
Škoda Auto 29 - Nový robot s lehkou konstrukcí pro výrobu převodovek DQ 200 ve Vrchlabí
Škoda Auto 30 - 70 strážců zimy
Škoda Auto 31 - Tipy Výzkumu dopravní bezpečnosti ŠKODA AUTO pro prázdninové cesty
Škoda Auto 32 - Prezident převzal na Hradě nový Superb
Škoda Auto 32 - Prezident převzal na Hradě nový Superb
Škoda Auto 34 - Nová ŠKODA Fabia R 5 – Světová premiéra
Škoda Auto 35 - Nová ŠKODA Superb (Trailer)
Škoda Auto 36 - ŠKODA Yeti - Výroba v závodě Kvasiny (CZ)
Škoda Auto 37 - 80 let výroby vozů v závodu Kvasiny (CZ)
Škoda Auto 38 - ŠKODA Yeti (Trailer)
Škoda Auto 39 - ŠKODA Motorsport 2009-2014
Škoda Auto 40 - ŠKODA Octavia – Výroba v závodě Mladá Boleslav
Škoda Auto 41 - ŠKODA Yeti Laurin & Klement
Škoda Auto 42 - ŠKODA Octavia Laurin & Klement
Veškeré foto, audio, video a knižní materiály umístěné na tomto vzdělávacím portále jsou výhradně pro účely doplnění konkrétní výstavy
a je zakázáno jakékoliv kopírování, šíření obsahu třetím stranám. Další distribucí se uživatel vystavuje postihu porušení autorského zákona.