111 000 kilometrů s Tatrou T87

 

Tatra 87 je automobil vyšší třídy vyráběný československou automobilkou Tatra v letech 1937 až 1950. Jde o luxusní aerodynamický automobil, následníka modelu T 77 A. Své kvality prokázala Tatra 87 v letech 1947 – 1950, kdy s tímto vozem stříbrné barvy podnikli Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund cestu do Afriky a Jižní Ameriky. Podle amerického listu The New York Times je sběratelským autem roku 2010, když porazila silnou konkurenci 651 vozů.

Typ 87
V roce 1936 byly vyrobeny první dva prototypy T 87 pro zkoušky a v roce 1937 dalších pět vozů ověřovací série. Tatra 87 byla oficiálně představena v roce 1937. Od roku 1938 se již T 87 vyráběla sériově. V roce 1940 byly vyrobeny i dva kabriolety pro případné použití v armádě. Po válce pokračovala sériová výroba T 87 s drobnými změnami na karoserii až do roku 1950. V roce 1948 byla zmodernizována přední část karoserie, do většího vyklenutí v blatnících byly zapuštěny světlomety až po úroveň krycího skla. Vozy dostaly nové nárazníky, které s karosérií tvořily kompaktnější celek. Standardně měl tento model i odsouvací díl střechy nad předními sedadly.

V této úpravě se vůz dodával až do roku 1950 a to pouze pro potřebu státních a stranických orgánů.

Oproti svému předchůdci byl nový vůz výrazně lehčí (o 330 kg), objem motoru byl naproti tomu zvýšen, výsledkem byla vyšší maximální rychlost i zrychlení. Typ 87 byl také kratší a užší s kratším rozvorem. Hmotnost se podařilo snížit zejména použitím lehkých materiálů a slitin (blok motoru a převodovky i některé další díly byly odlity z Elektronu, extrémně lehké slitiny hořčíku). Oproti předchůdci měla T 87 zlepšené také chlazení oleje, motor byl vybaven plnoprůtokovým filtrem oleje, náporovým chladičem oleje a dvojitým spádovým karburátorem. Motor byl uložen pod aerodynamicky ještě vylepšenou zadní kapotou se stabilizační plochou ve tvaru ploutve.

Maximální rychlostí 160 km/h se Tatra 87 řadila mezi nejrychlejší vyráběné vozy své doby. Konkurenční vozy této třídy však používaly motory s téměř dvojnásobným objemem a spotřebou okolo 20 litrů paliva. Tatra 87 měla díky aerodynamickému tvaru spotřebu jen 12,5 litru.

Celkem bylo za třináct let (s přerušením výroby v důsledku druhé světové války) vyrobeno 3 023 vozů tohoto typu. Pokračovatelem T 87 byl modernější vůz T 603, z toho 1 371 do roku 1945, zbylých 1 652 vozů po roce 1946. V roce 1948 bylo vyrobeno nejvíce vozů, okolo 700. Model byl také úspěšně exportován, například do Maďarska, Rumunska, SSSR, Belgie, Německa, Rakouska, Francie, Švédska, Jihoafrické republiky, Egypta, Argentiny nebo dokonce i Austrálie.

Typ 87-603
V období let 1950 až 1953 byly některé vozy T 87 osazeny novým motorem
T 603 A, používaným později v „šestsettrojkách“. Motor poskytoval vozu dostatečný výkon k vyvinutí maximální rychlosti téměř 170 km/h. Tyto vozy nesly označení Tatra 87-603.

 

Technická data


Typ 87 modely 1937 - 50

    Délka: 4 740 mm
    Šířka: 1 670 mm
    Výška: 1 500 mm
    Rozvor: 2 850 mm
    Rozchod vpředu: 1 250 mm
    Rozchod vzadu: 1 250 mm
    Světlost: 230 mm
    Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHC, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
        Objem: 2 968 cm³
        Kompresní poměr: 5,8:1
        Výkon: 75 koní (55 kW) při 3 500
    ot/min
    Převodové ústrojí:
        Spojka: mechanická jednolamelová
    suchá
        Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
    Poháněná náprava: zadní
    Hmotnost: 1 370 kg
    Objem palivové nádrže: 55 l
    Maximální rychlost: 150 - 160 km/h (údaj výrobce)
    Spotřeba: 12,2 l/100 km
    Počet vyrobených vozů: 3 023

Typ 87-603 model 1950

    Délka: 4 740 mm
    Šířka: 1 670 mm
    Výška: 1500 mm
    Motor: osmiválcový do V s rozvodem OHV, vzduchem chlazený (2 axiální ventilátory)
        Objem: 2 545 cm³
        Výkon: 95 koní (70 kW) při 5 000
    ot/min
    Převodové ústrojí:
        Spojka: mechanická jednolamelová
    suchá, Komet Mecano
        Převodovka: čtyřstupňová, 3. a 4. stupeň synchronizovány
    Poháněná náprava: zadní
    Hmotnost: 1 400 kg
    Maximální rychlost: 160 km/h (údaj výrobce)

 

Mezi majiteli vozů bylo mnoho známých osobností:


Hans Ledwinka, dlouholetý konstruktér firmy Tatra (ve Vídni zrestaurovaný vůz mu daroval jeho přítel Felix Wankel, když Ledwinka žil jako penzista v Mnichově, tento vůz je vystaven v Deutsches Museum v Mnichově)

Ernst Heinkel, letecký konstruktér

John Steinbeck, nositel Nobelovy ceny za literaturu

Eliška Junková, česká automobilová závodnice

E. F. Burian, divadelní režisér

Faruk I., egyptský král

Vítězslav Nezval, básník

arcibiskup Josef Beran

generál Erwin Rommel

vedoucí Todtovy organizace, Fritz Todt

prezident ČSR Klement Gottwald

prezident ČSR Antonín Zápotocký

maršál Jeremenko (dostal darem první vyrobený poválečný vůz Tatra, toto vozidlo je v Technickém muzeu Tatry Kopřivnice)

Norman Foster, architekt

Jay Leno, americká televizní osobnost

 

VIDEOGALERIE

Dokument Zikmund a Hanzelka v Japonsku

Dokument Zikmund a Hanzelka se vrátili z cest

Dokument Z očí do očí Jiří hanzelka

Dokumentarni film Století Miroslava Zikmunda

Dokument Dobrodružné výpravy Hanzelky a Zikmunda

Dokument 70 let od první cesty Zikmunda a Hanzelky

Dokument Cesty a křižovatky Hanzelky a Zikmunda

Dokument Sny a skutečnosti hanzelky a Zikmunda

Dokumentární seriál Cesta stoletím

Dokumentární seriál Očima Hanzelky a Zikmunda

Dokumenty z cest po Indii

Dokumenty z cest po Japonsku

Dokumenty z cest po Sovětském svazu

Dokumenty z cest po Argentině

Dokumenty z cest po Africe

Dokument Hausbot Petra Horkého - Miroslav Zikmund

Dokument Svítání na obzoru

Dokument Sloni žijí do sta let

Dokument Život cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda

AUDIOZÁZNAMY

Zvukové záznamy a zvukové dokumenty Hanzelky a Zikmunda

KNIHOVNA

Afrika snů a skutečnosti 1
Afrika snů a skutečnosti 2
Afrika snů a skutečnosti 3
Tam za řekou je Argentina
Přes Kordillery
Za lovci lebek
Mezi dvěma oceány
Obrácený půlměsíc
Tisíc a dvě noci
Světadíl pod Himalájem
Zvláštní zpráva č. 4
Cejlon, ráj bez andělů
Legendy H+Z
Legendy Z+H
Živá historie
S Tatrou kolem světa

 

 

 

Veškeré foto, audio, video a knižní materiály umístěné na tomto vzdělávacím portále jsou výhradně pro účely doplnění konkrétní výstavy
a je zakázáno jakékoliv kopírování, šíření obsahu třetím stranám.  Další distribucí se uživatel vystavuje postihu porušení autorského zákona.