Jan Amos Komenský - Odkaz Komenského do budoucna
Portrét J.A.Komenského na 200 korunové bankovce České republiky
Nepříliš povzbudivým paradoxem naší doby je i skutečnost, že při nejrůznějším a soustavném verbálním zdůrazňování významu vzdělání není naše společnost pro podstatné neznalosti schopna – a proto ani ochotna – vycházet z největšího myšlenkového přínosu pedagogické teorie, tedy z plného pochopení díla J.A.Komenského. Zatímco před sto lety učitelé díla Komenského četli, studovali a plně v jejich duchu usilovali o soustavné zkvalitňování školy i pedagogických metod, dnes bývá někdy
s až nepředstavitelnou lehkostí dávána přednost přístupům, které by se mnohdy daly charakterizovat jako pokus-omyl-nový pokus…
Komenský je bezesporu jednou z nejpozoruhodnějších postav našich dějin. Dokládá to i zcela mimořádný zájem odborníků z celé řady vědních oborů o studium jeho osobnosti i díla, který nalezl výraz v konstituování uceleného směru bádání, obecně známého pod názvem „komeniologie“. Přestože komeniologové zasahují do řady specializovaných vědních oborů, prioritní význam bývá přikládán především širším otázkám a nejrůznějším aspektům vzdělávání. Tomu ostatně plně odpovídá i obecně vžité označení J.A.Komenského jako „učitele národů“ (ještě v závěru 19. století hovořili naši předkové o Komenském jako o „arciučiteli“).
Na příkladu J.A.Komenského můžeme, bohužel, dokumentovat i skutečnost, jak lehce se někdy vzdáváme také toho, co by mělo být naší pýchou a s jakou neúctou zacházíme s tím, na co bychom měli být oprávněně hrdí. Z kalendářů se totiž před několika lety potichu a bez větší pozornosti vytratil z přehledu významných dnů Den učitelů. Den, který byl spojován s 28. březnem, tedy s datem narození J.A.Komenského. Nešlo přitom o žádnou podružnou věc. Začalo se totiž zapomínat i na to, že Den učitelů nebyl jen vzpomínkou na osobnost Komenského, ale že sloužil i k tomu, aby se alespoň jednou v roce učitelům oficiálně za jejich práci poděkovalo.
Místo u nás po mnoho let tradičního Dne učitelů se nyní v kalendářích postupně zabydluje (zřejmě v rámci jisté globalizace) Mezinárodní den gramotnosti, připadající na 8. září, případně Mezinárodní den učitelů, připadající na 5. říjen. Mnozí by si mohli myslet, že jde o maličkost. Datum 28. března jako den narození J.A.Komenského bylo ale velmi citlivě a vážně vnímáno i v řadě dalších zemí. Je značně obtížné jim vysvětlit, proč jsme to, k čemu bychom se měli chovat jako
k rodinnému stříbru, bez jakýchkoliv skrupulí zahodili. Dá se to vysvětlit jen tím, že šlo o rozhodnutí politiků a nikoliv učitelů či pedagogů. A doplnit to třeba
i citováním jedné Komenského myšlenky, která je i dnes mimořádně aktuální: „Zanechte politici klamné vychytralosti (pod okázalým jménem „státní zájem“), tj. usilování všemi dostupnými i nedostupnými prostředky obrátit vše k vlastnímu prospěchu“.
ZOPAKUJEME SI
Kde byl Komenský pohřbený? a) v Amsterdamu b) v Naardenu c) ve Fulneku |
Veškeré foto, audio, video a knižní materiály umístěné na tomto vzdělávacím portále jsou výhradně pro účely doplnění konkrétní výstavy
a je zakázáno jakékoliv kopírování, šíření obsahu třetím stranám. Další distribucí se uživatel vystavuje postihu porušení autorského zákona.