Jan Amos Komenský - Pedagogika, didaktika
Kniha Velká didaktika
Významnou částí jeho díla jsou spisy pedagogické, ve kterých v mnohém předběhl svou dobu. Nejúspěšnější z nich je názorná učebnice latiny a zároveň jakási encyklopedie, nazvaná Dvéře jazyků otevřené, která už za jeho života vyšla v mnoha vydáních a jazycích a byla používána i katolíky. Jeho hlavním dílem je ale Didactica magna (Velká didaktika), v níž shrnul své pedagogické názory formou traktátu. Jím navrhované učební metody ale přes úspěch některých děl nebyly za jeho života uplatněny.
- Didactica magna (latinsky Velká didaktika) – jedná se o spis o vyučovacích metodách. Výchovu zde rozdělil do čtyř stupňů po šesti letech. Do 6 let mateřská škola, do 12 let povinná školní docházka, do 18 let latinské školy, gymnázia, poté university. Toto byl jeden z prvních projektů systematizace školství a na svou dobu byl velmi pokrokový.
- Didactica – tj. umění umělého vyučování. Původně byla psána česky, vyšla latinsky. Stanovuje tu obecně platné vyučovací zásady - učit se musí od mládí, povinná školní docházka (chytří, hloupí, chudí, bohatí, …), názorné vyučování, nutnost určitého stupně vzdělání, horlivost, přiměřenost látky k věku, vše převádět do praxe, vyučovat od jednoduššího ke složitějšímu, nutnost stálého opakování, žák má být současně učitelem, vyučování má být zábavné. Tyto zásady byly skutečně průlomové až revoluční. Bojuje zde proti mechanickému učení, tvrdí, že vzdělání má být zdarma.
- Informatorium školy mateřské – rady matkám k výchově dětí před školou.
- Dvéře jazyků otevřené – latinsky, pojednání o důležitosti jazyků a jak se jim učit.
- Nejnovější metoda jazyků – teorie jazykového vyučování.
- Škola na jevišti – pedagogické školské drama.
- De studii pansophici impedimentis.
- Schola Pansophica (1650) – navrhuje mimo jiné, aby žáci latinské školy alespoň jednu hodinu týdně četli současné noviny; zavedl tedy jako první média do výuky.
- Theatrum universitatis rerum (Divadlo světa) – spis o důležitosti vzdělání (latinsky).
- Navržení krátké o obnovení škol v Království Českém – návrh školské reformy
- Analytická didaktika – analyticky, krok za krokem, vysvětleny základy pedagogické didaktiky. Komenský pečlivě dodržuje, aby jeden bod navazoval na druhý.
ZOPAKUJEME SI
Které z následujících děl není dílem J. A. Komenského? a) Labyrint světa a ráj srdce b) Informatorium školy mateřské c) Epitome rerum Bohem |
Veškeré foto, audio, video a knižní materiály umístěné na tomto vzdělávacím portále jsou výhradně pro účely doplnění konkrétní výstavy
a je zakázáno jakékoliv kopírování, šíření obsahu třetím stranám. Další distribucí se uživatel vystavuje postihu porušení autorského zákona.